آموزش پرینت سه یعدس

راهنمای  شروع به کار با پرینتر سه بعدی

شروع به کار با پرینتر سه بعدی برای همه کاربران  در اولین استفاده از آن ممکن است مشکلاتی زیادی داشته باشند. برای مثال ممکن است در تنظیم نازل، انتخاب فیلامنت مناسب، انتخاب سطح و مواردی از این دست سردرگم شوند. در این مطلب فهرستی از مواردی که هر تازه‌کاری پیش از شروع به کار با پرینتر سه بعدی باید بداند فراهم آمده است.

تراز بودن سطح

برخی اوقات ممکن است پرینت به دلیل ناشناخته‌ای چسبندگی لازم را نداشته باشد. انتظار می‌رود یک مدل سه بعدی با سطح زیرین کاملاً صاف و یک‌دست چسبندگی خوبی داشته باشد؛ به ویژه اگر سطح تراز شده و زی گپ (z-gap) تنظیم شده باشد. ولی اگر سطح مدل سه بعدی صاف نباشد چنین تمهیداتی نیز کارساز نخواهد بود. شاید کف مدل سه بعدی ظاهراً صاف به نظر بیاد ولی در واقعیت صاف نیست.

این سناریو بارها برای کاربران پرینتر سه بعدی اتفاق افتاده است؛ به ویژه زمانی که کاربر عجله دارد و این موارد را چک نمی‌کند. در چنین موقعیت‌هایی به دلیل غیرمسطح بودن زمینه، اولین لایه پرینت تنها روی بخش کوچکی می‌چسبد. ممکن است این به دلیل برآمدگی کوچکی روی زمینه باشد و این برآمدگی جایگزین اولین لایه پرینت سه بعدی شود.

یکی از دلایل این مشکل نیز ممکن است تراز نبودن مدل سه بعدی باشد.  راه حل این مشکل بریدن تکه کوچکی از بخش زیرین مدل سه بعدی با استفاده از ابزار مدل‌سازی سه بعدی است. تنها از این طریق می‌توانید کاملاً از مسطح بودن، تراز بودن و چسبندگی مناسب مدل سه بعدی اطمینان حاصل کنید.

آموزش پرینت سه یعدس لایه اول
آموزش پرینت سه یعدس لایه اول

ساپورت‌گذاری

هر مدل سه بعدی دارای هندسه متفاوتی است و در بیشتر موارد باید ساختارهایی برای ساپورت پرینت انتخاب شود. پس بهتر است با توجه به توانایی تجهیزات خود، ساپورت مناسب را انتخاب کنید. اگر از ساختارها و مواد ساپورت مناسب و کافی استفاده نکنید ممکن است پرینت سه بعدی شما خمیده و شکسته شده و یا حتی پرینت نشود.

راه‌حل این مشکل، بررسی دقیق هندسه و انتخاب جهت و مقدار ساپورت موردنیاز است. ممکن است ساپورتی را در نرم‌افزار برش دلخواه خود انتخاب کنید ولی بسته به نوع پرینت سه بعدی ممکن است شیوه متفاوتی را برای ساختار ساپورت انتخاب کنید که در جای دیگری ایجاد شده است. یکی از گزینه‌های رایج در این مورد استفاده از نرم افزار مِش‌میکسر (MeshMixer) است که هم آویزها را آنالیز و هم ساپورت‌های متفاوتی را تولید می‌کند.

پارامترهای برش صحیح

این یکی از مواردی است که نیازی به گفتن ندارد ولی همیشه باید اطمینان حاصل کنید که پارامترهای اصلی برش شما صحیح است. اگر به این مورد توجه نکنید ممکن است پارامترهای پرینت کارهای گذشته را روی کار جدید تکرار کنید و این پارامترها مناسب کار جدید نباشد.

در انتخاب پارامترهای برش مناسب باید این سوالات را در نظر داشته باشید: آیا سایز لایه مناسب است؟ تراکم فیلامنت درست تنظیم شده است؟ آیا حالت ویس (Vase Mode) که در کار قبلی استفاده شده هنوز فعال است؟ و مواردی از این دست.

راه حل این مشکل اما ساده است. پیش از شروع پرینت، تمامی پارامترها را چک کرده و از صحت آن اطمینان حاصل کنید.

GCODE صحیح

برخی اوقات پرینت سه بعدی در مرحله برش دچار مشکل می‌شود. اگر این مورد را پیش از پرینت چک نکنید ممکن است کار شما درست از آب درنیاید.

راه‌حل این مشکل استفاده از حالت نمایش نرم‌افزار برش سه بعدی است که مدل تولید شده را مجدداً بررسی می‌کند. اغلب اوقات اگر مشکلی در مدل پرینت سه بعدی وجود داشته باشد در حالت پیش‌نمایش قابل رویت است. در این حالت می‌توان از وجود اشکال در لایه اولیه، بخش‌های جا افتاده، یا قسمت‌های باریک مطلع شد. پس بهتر است پیش از شروع به کار همیشه GCODE را چک کنید.

انتخاب مواد مناسب

در انتخاب مواد همیشه باید این نکات را در نظر داشته باشید؛ آیا مواد پرینت سه بعدی را در نرم‌افزار برش انتخاب کرده‌اید؟ آیا دستگاه شما با مواد مورد نظر پر شده است؟ اگر به هر کدام از این موارد توجه نکنید محصول نهایی مدل مورد نظر شما درست از کار در نمی‌آید.

این موارد در بسیاری از دستگاه‌های پرینت سه بعدی به صورت خودکار چک می‌شوند؛ ولی تنها زمانی که از مواد اختصاصی شرکت سازنده دستگاه مورد استفاده شما استفاده شده باشد. گرچه اغلب اوقات مواد تهیه شده در بازار آزاد ممکن است باعث بروز مشکلاتی در این زمینه شود.

راه‌حل این مشکل بسیار ساده است: باید اطمینان حاصل کنید که نرم‌افزار برش شما مواد سازگار را انتخاب کرده و دستگاه نیز درست با همان مواد انتخابی پر شده است.

تراز کردن سطح

اغلب پرینترهای سه بعدی به دلیل چسبندگی کم سطح دچار مشکل می‌شوند؛ معمولاً دلیل این مشکل تراز نبودن سطح پرینت است. گرچه این روزها بسیاری از پرینترهای سه‌بعدی دارای پروسه ترازسازی خودکار هستند ولی ممکن است این کار در برخی موارد بر عهده کاربر باشد.

گاهی سطح پرینت متحرک و قابل جابجا شدن است و این ممکن است مشکل را دوچندان کند. در این مواقع صاف یا کج بودن سطح پرینت موجب سردرگمی کاربر می‌شود. برای حل این مشکل باید اطمینان حاصل کنید که سطح قابل جابجایی دستگاه شما به درستی نصب شده است.

تراز bed پرینت سه بعذی
تراز bed پرینت سه بعذی

تنظیم صحیح Z-Gap

یکی از فاکتورهای اصلی در خدمات پرینت سه بعدی تنظیم صحیح فاصله بین نازل و سطح پرینت است. اگر این فاصله خیلی کم باشد ممکن است نازل به دلیل فشار بیش از حد خروج فبلامنت در فاصله اندک بین نازل و سطح دچار گرفتگی شود. اگر فاصله خیلی زیاد باشد فیلامنت به خوبی نچسبیده و احتمالاً کل مدل به دلیل چسبندگی ناکافی پایه از بین خواهد رفت. تجهیزات شما ممکن است این مورد را به صورت خودکار تنظیم کند ولی برخی از دستگاه‌ها چنین قابلیتی ندارند.

برای حل این مشکل بهتر است Z-Gap را چک کرده و آن را تنظیم کنید. انجام این کار معمولاً کار سختی نیست ولی گاهی مستلزم تراز کردن سطح پرینت نیز هست.

نبود پیچ‌خوردگی در قرقره

این مشکل معمولاً طی پروسه پرینت سه بعدی پیش می‌آید و بنابراین ممکن است باعث افزایش زمان پرینت و هدر رفتن مواد شود. ریشه این مشکل معمولاً وجود یک پیچ‌خوردگی در فیلامنت است که بعدها بیشتر و بیشتر می‌شود. دلیل دیگر آن شاید آزاد نبودن قرقره برای چرخش در هنگام  کشیده شدن فیلامنت توسط نازل باشد.

راه حل این مشکل نیز نسبتاً آسان است. می‌توانید با کشیدن فیلامنت و دوباره پیچاندن آن دور قرقره از نبود گره در آن اطمینان حاصل کنید. اگر یک یا چند گره در فیلامنت پیدا کردید بهتر است آن را باز کرده و دوباره دور قرقره بپیچانید.

گره در فیلامنت پرینت سه بعدی
گره در فیلامنت پرینت سه بعدی

اولین لایه

حال پس از انجام تمامی مراحل بالا باید از درستی عملکرد پرینتر سه بعدی اطمینان حاصل کنید. برای انجام این کار باید پرینت شدن اولین لایه را زیر نظر داشته باشید. معمولاً همه مشکلات پرینت سه بعدی در این لایه رخ می‌دهد؛ بنابراین اگر این مرحله درست و دقیق انجام شود، پرینت سه بعدی شما به خوبی پیش خواهد رفت. بنابراین بهتر است تا پیش از شروع لایه دوم، پرینت شدن این لایه را به خوبی زیر نظر داشته باشید. ممکن است چنین کاری خسته‌کننده باشد ولی انجام دوباره یک پرینت ۲۰ ساعتی دشوارتر خواهد بود. با انجام این کار ساده و مشاهد لایه اول، از پرینت‌های مشکل‌دار  زیادی پیشگیری و در وقت و هزینه صرفه‌جویی خواهید کرد.

تعویض فیلامنت و نازل

ممکن است تصور کنید تعویض فیلامنت پرینت سه‌بعدی به سادگی تعویض کارتریج پرینترهای کلاسیک است ولی چنین نیست. پیش از این کار باید نازل را گرم کرده تا فیلامنت موجود در نوک نازل ذوب شده و باعث مسدود شدن آن نشود. برای این کار ابتدا دمای پرینتر سه بعدی را به دمای پرینت مواد موجود در آن برسانید. پس از آن با فشردن اهرم فیلامنت موجود در نازل را خالی کنید. پس از مشاهده فیلامنت به آرامی آن را از نازل بیرون بکشید.

در پاره‌ای از مواقع نیز به دلیل ضیق وقت تصمیم دارید نازل را به کلی تعویض کنید. برای انجام این کار بهتر است با استفاده از آچار نازل را جدا کرده و نازل جدید را جایگزین کنید. نازل‌ها دارای سایزهای متفاوتی هستند که از سایزهای کوچک برای پرینت‌های دارای جزئیات و از بزرگ‌ها برای پرینت‌های سریع استفاده می‌شود.

در نظر گرفتن تمامی موارد بالا برای کاربران تازه‌کار پرینترهای سه‌ بعدی ضروری است. استفاده از مواد، فیلامنت، تجهیزات و ابزار مناسب برای به دست آوردن نتایج مطلوب و صرفه‌جویی در وقت و هزینه از مواردی است که در استفاده از پرینتر‌های سه بعدی باید در نظر داشته باشید.

ما در دفتر مهندسی خدمات پرینت سه بعدی افرا تلاش داریم تا شما را بیشتر با انواع خدمات سه بعدی آشنا کنیم و مقاله فوق گوشه ای از دنیای بزرگ و مدرن پرینت سه بعدی است و امیدواریم مورد پسند شما قرار گرفته باشد

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *