پرینت سه یعدی

خدمات پرینت سه بعدی

چند وقتی است در بین جوامع فناوری از مفهوم پرینت سه بعدی و کاربردهای پرینترهای سه بعدی بسیار استفاده می‎شود. ولی در واقع پرینت سه بعدی چیست؟

سوالی که افراد زیادی برای آن جواب‎های مختلفی دارند. در رسانه‎ها به حدی در مورد این قضیه صحبت می‎شود که این فناوری را باید جزوی معمولی از زندگی روزمره خود بدانیم. اما با وجود این قطعا خیلی از افراد هنوز سوالاتی دارند. درک مطلب پرینت سه‎ بعدی در مقایسه با موضوع بلاک چین سخت‎تر نیست و از سویی مانند یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی نیاز به آگاهی از مفاهیم پیچیده ندارد.

در این مطلب قصد داریم پرینت سه بعدی را برای شما تعریف کنیم و در کنار آن کارکرد پرینترهای سه بعدی و فناوری آن‎ها را شرح دهیم. با ما همراه باشید.

در صورتی که تبلیغات شرکت‎های فعال در زمینه پرینت سه بعدی را دیده باشید احتمالا فکر می‎کنید با فناوری فراتر از جهان واقعیت روبرو هستید. در این تبلیغات دستگاهی نشان داده می‎شود که فقط باید چیزی که می‎خواهید بسازید را از طریقی وارد آن کنید تا در عرض مدت زمان کوتاهی محصولی کامل بسازد و در اختیار شما بگذارد.

می‎توان در نتیجه عملکرد پرینتر سه بعدی را مانند چوب جادویی بدانیم که آن را به طرفی می‎گیریم و با خواندن وردی هرچیزی که می‎خواهیم را ظاهر می‎کنیم. ولی در حقیقت اصل ماجر اینطور نیست و پیچیدگی‎هایی به مراتب بیشتر دارد.

در ادامه حتی مزایا و معایب این روش را توضیح می‎دهیم.

نحوه عملکرد پرینترهای سه بعدی

برای این که نحوه عملکرد پرینترهای سه بعدی را به سادگی درک کنید این فناوری را مانند چیدن آجر در خانه‎سازی تصور کنید. اگر به کار یک بنا در چیدن دیوارهای آجری دقت کرده باشید، می‎دانید که آجرها به صورت لایه به لایه روی هم چیده می‎شوند، سپس روی آن‎های ملاتی قرار می‎ریزند و دو مرتبه روی آن ملات سیمانی آجر می‎چینند و این کار تا زمانی ادامه پیدا می‎کند که دیوار با شکل و ارتفاع مورد نظر مهندس ساختمان ساخته شود.

نحوه عمل پرینترهای سه بعدی نیز شباهت زیادی به عمل یک بنا دارد یعنی مواد به شکل لایه به لایه روی هم قرار می‎گیرند و با بکارگیری راه‎های گوناگون سفت می‎شوند تا به استحکام مناسبی برسند. یک نازل وظیفه گذاشتن لایه‎های مواد و جامدسازی آن‎ها را بر عهده دارد.

بعضی از اوقات مواد پلاستیکی ذوب می‎شوند و به وسیله نازل روی هم قرار می‎گیرند که این روش FDM نام دارد. در روش‎های دیگر مانند SLM، SLS، SLA، DLP و Binderjet مواد مایع یا پودرهای جامد به صورت لایه به لایه چیده می‎شوند و به کمک نور ماورای بنفش، لیزر یا توسط پاشیدن مواد چسبنده شکل نهایی ساخته می‎شود. روش‎های دیگری هم وجود دارند که شیوه عمل آن‎ها تقریبا به همین شکل است.

اگر ساده‎تر بخواهیم بگوییم خدمات پرینت سه بعدی فرقی با پرینت دو بعدی ندارد به جز این که به دفعات فراوانی تکرار می‎شود. در چاپ روی کاغذ، پرینتر فقط روی کاغذ یک لایه دو بعدی از حروف و کلمات را قرار می‎دهد ولی در پرینت سه بعدی لایه‎های متعدد روی هم قرار می‎گیرند تا شکل نهایی با ضخامت صحیحی به وجود آید، مانند مثال آجرچینی.

شاید فکر کنید به همین سادگی است، ولی باید بگوییم مراحل دیگری هم دخیل هستند.

پرینت سه بعدی و رنگی

پرینت سه بعدی

پرینت سه بعدی در حقیقت نامی است که به یک فناوری اختصاص یافته است. فناوری که در آن یک نازل، مواد چسبنده یا رزین را روی پودرها می‎پاشد و این کار را این قدر به صورت لایه به لایه تکرار می‎کند تا شکل نهایی ساخته شود.

در حقیقت به این نوع روش تولید ساخت افزایشی می‎گویند. ولی در حال حاضر اصطلاح چاپ سه بعدی یا پرینت سه بعدی نیز معادل تولید یا ساخت افزایش استفاده می‎شود.

ولی در صورتی که بخواهیم در رابطه با این حوزه با دقت علمی بیشتری صحبت کنیم باید اصطلاح ترکیب تولید افزایشی (Additive Manufacturing) را به کار ببریم ولی معمولا اکثر افراد از همان اصطلاح پرینت سه بعدی استفاده می‎کنند و کاربرد آن بسیار محبوب‎تر است.

مراحل تولید یک محصول از طریق پرینت سه بعدی

مراحل خلاصه کار به این شکل است که ابتدا یک مدل سه بعدی از ایده خود می‎سازید (یا از مدل‎های آماده استفاده می‎کنید)، سپس این مدل را به زبان دستگاه چاپ سه بعدی ترجمه می‎کنید تا دستگاه توسط این زبان متوجه شود چه چیزی را باید بسازد و بعد از ساخت آن را در اختیار شما قرار می‎دهد.

اجازه دهید جزئیات این کار را در ادامه بگوییم.

پرینت سه بعدی و رنگی

 

مدل سه بعدی

به دو روش می‎توانید مدل سه بعدی تهیه کنید یکی تهیه از سایت‎های مختلف مانند Thingiverse و Myminifactory به صورت رایگان یا پولی است یا این که اگر ایده بکری دارید خودتان باید آن را طراحی کنید. با استفاده از نرم‎افزارهای مخصوص طراحی مدل سه بعدی مانند Solidworks، CATIA یا نمونه‎های ساده‎تر و کاربرپسندتر مانند Google SketchUp می‎توانید خودتان یک مدل سه بعدی طراحی کنید و اگر در این زمینه دانش لازم را ندارید باید از یک طراح سه بعدی کمک بگیرید.

ترجمه مدل به زبان دستگاه چاپ سه بعدی

پس از طراحی مدل آن را باید با فرمت .STL خروجی بگیرید و سپس در نرم‎افزار مخصوص چاپگر سه بعدی خود آن را اصلاح کنید. به چنین نرم‎افزارهایی اسلایسر (Slicer) می‎گویند. توسط آن‎ها می‎توانید ببینید که چاپگر به چه صورت مدل شما را می‎بیند، کدام قسمت‎ها مشکل دارند، پرینت از چه مراحلی تشکیل شده است و عیوب مورد نظر را رفع کنید. به عنوان مثال این احتمال وجود دارد ضخامت قسمتی از مدلی که طراحی کرده‎‎اید کمتر از حدی باشد که چاپگر قادر به پرینت آن است. به عنوان مثال، اکثر پرینترهای سه بعدی نمی‎توانند ابعاد زیر 100 میکرون را چاپ کنند و ضخامت کمتر از آن دردسرآفرین است.

به هرحال اسلایسر مدل سه بعدی شما را به زبان مخصوص دستگاه که معمولا G-code است ترجمه می‎کند و برای آغاز کار آن را به دستگاه می‎فرستد. ساده بخواهیم بیان کنیم این زبان به این شکل عمل می‎کند که مثلا به دستگاه می‎گوید 15 سانتی‎متر به جلو برو و کار تزریق را انجام بده، 15 سانتی‎متر به سمت راست برو و یک لایه به بالا برو و غیره. اما یقینا شیوه کار این زبان پیچیده‎تر از این حرف‎ها است.

ساخت مدل سه بعدی

در این مرحله دستگاه طبق فرامینی که در زبان G-code وجود دارد مدل مورد نظر طراح را می‎سازد. باید توجه کنید که بین کیفیت فرآیند تولید و مهارت نیروی انسانی رابطه مستقیمی وجود دارد. یعنی ممکن است با وجود طراحی بهترین مدل در قسمت چاپ با مشکل روبرو شوید.

شرکت‎ها در اکثر تبلیغات پرینت سه بعدی به این قضیه اشاره نمی‎کنند و تنها این تفکر به بیننده خورانده می‎شود که پرینترهای سه بعدی عملکردی مانند چاپگرهای کاغذی معمولی دارند و فقط کافی است مدل خود را وارد آن‎ها کنید تا تمامی کارهای باقیمانده را خودکار انجام دهند.

توجه داشته باشید اگر پرینتر سه بعدی ندارید می‎توانید بعد از طراحی سه بعدی محصول خود آن را در اختیار سایت‎ها و شرکت‎هایی بگذارید که خدمات چاپ ارائه می‎دهند.

مرحله بعد از چاپ

مرحله نهایی خدمات پرینت سه بعدی ساخت محصول مورد نظر است و بعد از آن می‎توانید به سادگی از آن استفاده کنید. ولی باید به یک نکته ظریف اشاره کنیم. چون دقت اکثر پرینترهای سه بعدی در حد چند صد میکرون است، لایه‎های مدل ساخته شده با چشم غیرمسلح مشاهده می‎شود و در صورتی که دو عامل دقت و زیبایی برایتان بسیار مهم است باید یک مرحله بیشتر یعنی پردازش یا عمل Finish سطح مدل را انجام دهید.

به راه‎های گوناگونی می‎شود این کار را انجام داد مانند به کار بردن مواد شیمیایی برای صاف کردن سطح یا استفاده از سوهان، سمباده و دیگر روش‎ها.

محصول نهایی چاپ شده یا مستقیما و با پردازش به کار گرفته می‎شود یا از آن به عنوان مدلی برای ساخت قالب ریخته‎گیری استفاده می‎کنند.

اگر بخواهیم پرینت سه بعدی و عملکرد چاپگرهای سه بعدی را بهتر بررسی کنیم این روش ساخت را باید مانند دیگر راه‎های تولید مانند ماشین‎کاری، پرس، شکل‎دهی، ریخته‎گری و غیره بدانیم. با این کار نکات قوت و ضعف این روش بهتر درک می‎شود.

نکات قوت فناوری پرینت سه بعدی

سرعت بالای تولید

در فرآیند خدمات پرینت سه بعدی برخلاف دیگر روش‎ها مانند ریخته‎گری نیازی به تهیه قالب و عوض کردن کل فرآیند برای ساخت هر محصول جدید نیست و تنها توسط یک مدل سه بعدی می‎توان کار تولید را شروع کرد.

هدررفت کمتر

در فرآیند پرینت سه بعدی چون کار از صفر شروع می‎شود و به صورت لایه به لایه عناصر مورد نیاز روی هم قرار می‎گیرند، هدررفت کار در مقایسه با دیگر روش‎ها مانند ماشین‎کاری بسیار کمتر است، چون همانطور که می‎دانید به عنوان مثال در ماشین‎کاری از یک حجم بزرگ کار شروع می‎شود تا شکل نهایی به وجود آید.

هزینه کمتر

با توجه به عوامل قبلی واضح است که هزینه تولید در مقایسه با دیگر روش‎ها به مراتب کمتر است.

پتانسیل ساخت طرح‎های پیچیده

با استفاده از پرینتر سه بعدی می‎توان محصولات و حجم‎های بسیار پیچیده ساخت که توسط سایر روش‎های تولید، ساخت آن‎ها کمی از واقعیت به دور است. کافی است یک نگاه به محصولات ساخته شده با چاپ سه بعدی بیاندازید تا متوجه قضیه شوید.

شخصی‎سازی هر قسمت

شاید این سوال به ذهن شما خطور کرده باشد چرا لباس‎هایمان را در اندازه‎های استاندارد می‎خریم؟ در روش‎های سنتی تولید، تولید و فروش محصولات با قیمتی قابل قبول برای مصرف‎کننده ارزان‎تر است. از طرفی پرینت سه بعدی به راحتی به فرد اجازه شخصی‎سازی محصول را می‎دهد.

مصرف‎کننده تنها باید به صورت دیجیتالی طرح مورد نظر خود را عوض کند تا بدون هیچ گونه ابزار یا فرآیند تولید گران‎قیمت محصول نهایی را بسازد. بنابراین هر کدام از قسمت‎ها را می‎توان بدون نیاز به هزینه بیشتر برای تولید اضافه شخصی‎سازی کرد.

نکات ضعف پرینت سه بعدی

پرینت سه بعدی

تولید با تعداد بالا

در مقایسه با دیگر روش‎های تولید باید بگوییم تولید در تعداد بالا توسط روش خدمات پرینت سه بعدی مقرون به صرفه نیست و زمان و هزینه زیادی می‎برد.

گستردگی و تنوع مواد قابل تولید

چون این فناوری تازه پا به عرصه گذاشته است، با وجود پیشرفت‎های زیادی که داشته است، باز هم مواد زیادی وجود دارند که امکان تولید آن‎ها با یک پرینتر سه بعدی وجود دارد و این خود مانع بزرگی بر سر راه این تکنولوژی است. به عنوان مثال اکثر آلیاژهای فلزی را به علت این که نقطه ذوب بالایی دارند نمی‎توان از طریق پرینت سه بعدی ساخت.

ابعاد محصولات

همانطور که باید تا الان حدس زده باشید امکان ساخت محصولات با ابعاد بزرگ در اکثر موارد توسط پرینترهای سه بعدی وجود ندارد یا محدودیت‎های زیادی سر این راه به چشم می‎خورد.

نیاز به مهارت بالا و سعی و خطا

شاید بگویید این قضیه ضعف نیست و تمامی روش‎های تولید نیاز به مهارت بالا دارند و باید با سعی و خطا پیش بروند. ولی باید بگوییم که تبلیغات انبوهی که این فناوری را به تصویر کشیده‎اند از آن به عنوان یک روش تولید ساده و به اصطلاح Plug and Play (پلاگ اند پلی) یاد می‎کنند و همین قضیه باعث بالا بردن سطح انتظار افراد شده است.

همین انتظار بالا باعث شده است برخی از افراد بعد از چند مرتبه کار با پرینترهای سه بعدی از عملکرد آن مایوس شوند. البته باید بگوییم دلیل این عدم موفقیت بیشتر به فرد یا شرکت‎های تولید کننده دستگاه‎های پرینت سه بعدی بر می‎گردد و خود این فناوری نقص چندانی ندارد.

قدرت و تحمل محدود

در بعضی از فناوری‎های خدمات پرینت سه بعدی به علت روند لایه به لایه (که در بالا اشاره شد) محصول نهایی قدرت لازم را ندارد. بنابراین بخش‎هایی که پرینت سه بعدی شده‎اند به نسبت نمونه‎ای که به صورت سنتی ساخته شده است، دوام کمتری دارند و ضعیف‎تر هستند. علاوه بر این قسمت‎هایی که در دستگاه‎های گوناگون ساخته می‎شوند کمی خصوصیاتی متفاوتی دارند. با وجود این همانطور که پیشرفت فنی در پرینترهای جدید مانند پرینترهای سه بعدی کربنی انجام شده است، این محدودیت‎ها به احتمال زیاد در آینده‎ای نزدیک از بین خواهند رفت.

در پایان باید بگوییم بدون شک با گذشت زمان و پیشرفت بیشتر جامعه تکنولوژی بخشی از مشکلات بالا رفع می‎شود ولی فعلا به این صورت است.

سرانجام پرینترهای سه بعدی چه خواهد شد؟ باعث ایجاد تحول شده‎اند؟

به عقیده ما خود فناوری پرینت سه بعدی به عنوان یک روش تولید تحول چندانی به همراه نخواهد آورد. ولی اگر آن را با راهی برای شکوفایی خلاقیت گره بزنیم و بگوییم با شکل‎گیری این فناوری فرآیند تولید از انحصار کارخانه‎های معدود در آمده است و حال میلیون‎ها فرد و گروه مستقل کار تولید را می‎توانند انجام دهند، آن وقت است باید بگوییم خدمات پرینت سه بعدی یک فناوری متحول‎کننده و انقلابی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *