یکی ار بهترین و به روز ترین خدماتی که امروزه در صنعت های مختلف ارائه می شود پرینت سi بعدی با مواد مختلف می باشد. این تکنولوژی به خیلی کمک خیلی از صنایع آمده و مشکلات اساسی آن ها را در قطعه سازی چاره اندیشیده . ما در این مقاله به بررسی کاربردهای پرینت سه بعدی برای شما عزیزان پرداخته ایم . با ما همراه باشید.

کاربرد پرینت سه بعدی در مصارف پزشکی

یکی از متداول و مهم ترین کاربردهای پرینت سه بعدی برای مصارف پزشکی است. در این علم استفاده های بسیاری از پرینت سه بعدی می شود. علاوه بر کاربردهای مختلف پرینت سه بعدی در مصارف پزشکی، آن ها می توانند همان قطعات مورد استفاده را هم با سرعت و دقت بهتر و همچنین هزینه کمتری تولید کنند. برای مثال می توان به امکان شخصی سازی ابزارها و یا تجهیزات درمانی اشاره کرد. به عنوان مثال می توان به کاربرد پرینت سه بعدی در امور ساخت پروتز و در ایمپلنت دندان اشاره کرد. ساخت ابزارهای جراحی خاص و مخصوص هر بیمار را نیز می توان در این محدوده جای داد.

یکی از کاربرد های پرینت سه بعدی که هنوز کاملا به مرحله بهره برداری نرسیده، ساخت عضوهای بدن است! مطالعات پیشرفت های چشمگیری را در این زمینه نشان می دهند. با استفاده از این تکنولوژی، خیلی از عضوهایی که به هردلیلی آسیب می‌بینند را می توان احیا و یا تعویض کرد؛ کاری که در گذشته فقط از طریق اهدای عضو انجام میشد.

 

ساخت تجهیزات شنوایی از جمله کاربردهای متنوع  خدمات پرینت سه بعدی در علم پزشکی است. در حال حاضر بیش از ۱۰ میلیون نفر در سراسر جهان از سمعک‌های ساخته شده توسط پرینت سه بعدی استفاده می کنند.

 

یکی دیگر از کاربردهای پرینت سه بعدی در علم پزشکی مربوط به ساخت مدل های پزشکی است. این مدل ها دقیقاً شبیه و با رعایت جزئیات طراحی و ساخته می شوند. پزشکان از این مدل های برای بررسی اعضا بدن، راه های مقابله با آسیب ها، راه های جلوگیری از گسترش سرطان ها، شناسایی درمان ها و به خصوص انجام تمرین های جراحی استفاده می کنند.

 

ساخت استخوان و قطعات حمایتی هم از جمله کاربردهای پرینت سه بعدی در علم پزشکی است. محققان در حال بررسی ساخت نمونه هایی از استخوان های ریز و یا پرینت قطعات سرامیکی ریز برای حمایت از استخوان های شکسته هستند.

کاربرد پرینت سه بعدی در صنایع پزشکی
پرینت سه بعدی در پزشکی

کاربرد پرینت سه بعدی در مصارف کلاس های درسی

استفاده از پرینت های سه بعدی در کلاس های درسی رو به افزایش است. خیلی از مدارس و آموزشگاه های پیشرفته در سراسر دنیا از خدمات پرینت سه بعدی برای ساخت طرح درس هایی تعاملی و فنی استفاده می کنند تا دانش آموزان حین بررسی آن ها و از طریق تفریح و سرگرمی مطالب را بیاموزند. این امر از منظر آموزشی هم تایید شده است، چراکه علوم آموزشی و روانشناختی بیان دارند که برخی بیشترین میزان یادگیری را از طریق شنوایی، برخی از طریق بینایی، برخی ترکیبی از هر دو مورد و بعضی از دانش آموزان هم از طریق مشاهده و بررسی موضوع دارند. استفاده از پرینت سه بعدی می تواند محیط یادگیری را جذاب تر کرده و همچنین آنکه دانش آموزان مفاهیم را به صورت ملموس تری درک کنند.

 

به صورت خلاصه برخی از کاربردهای پرینت سه بعدی در کلاس های درسی به شرح زیر است:

  • تهیه مدل های سه بعدی جهت سریع یادگیری و کمک به دانش آموز در درک مفاهیم پیچیده و سنگین
  • پرینت شکل های مختلف به صورت سه بعدی (برای مثال مغز انسان) به منظور جلب توجه بیشتر دانش آموزان.
  • ترغیب دانش آموزان به یادگیری از طریق فعالیت های فیزیکی و درگیر شدن در فرآیند یادگیری.
  • آموزش مهارت های طراحی به دانش آموزان و کمک به درک آن ها از طراحی سه بعدی
  • کمک به درک آسان‌تر مفاهیم پیچیده از طریق نمایش سه بعدی آن ها
  • استفاده از پرینت سه بعدی در کلاس های تخصصی معماری، عمران، گرافیک و کلاس های هنری به بررسی و نقد راحت تر طرح های طراحی شده کمک خواهد کرد.
  • نمایش دادن ناهمواری ها و توپوگرافی زمین به دانش آموزان در درس‌های مربوط به جغرافیا و زمین شناسی.

ایجاد محیط خلاقانه و امکان به‌کارگیری روش های آموزشی جدید که در آن ها منابع آموزشی توسط پرینت سه بعدی تهیه می شوند.

کابرد پرینت سه بعدی در آموزش

کاربرد پرینت سه بعدی در معماری

هنگام ساخت مدل ها با استفاده از پرینت سه بعدی، شما در واقع شما از دو سو سود خواهید کرد. به صورت کلی طراحی جزئیات بیشتری در خود جای می دهد و وقتی کار به مرحله‌ی عمل می رسد، خیلی از این جزئیات شاید زنگ ببازند. از سوی دیگر، تماشای شکل فیزیکی هر شئی و طرح، درک ملموس‌تری از آن را برای ما ممکن می سازد. بنابراین به استفاده از پرینت ۳ بعدی طرح و نقشه های معماری، هم تمام جزئیات زیر موجود در طرح ها را حفظ خواهید کرد،‌ هم آنکه از مزیت تماشا و بررسی شکل فیزیکی آن ها (در مقیاس کوچک‌تر) بهره خواهید برد. در گذشته معمارها طرح های خود را روی چون و یا فوم و پلاستیک ایجاد می‌کردند، ولی خدمات پرینت سه بعدی امروزه به عنوان راهکاری جدید برای این موضوع مطرح شده و مورد استقبال قرار گرفته است. به صورت کلی، ۴ مزیت اصلی برای استفاده از پرینت سه بعدی در رشته و عرصه معماری را می توان نام برد:

  • مشتری درک بهتری از طراحی شما خواهد داشت

اولین مزیت استفاده از پرینت سه بعدی در معماری، کمک به درک بهتر طرح شما است. اصولاً درک آنچه طراحی شده از روی تصویر و با استفاده از برنامه ها، کار کمی سخت و تخصصی تری است. مشتری های شما در صورتی که بتوانند نمونه ای فیزیکی از طراحی را ببینند قطعاً احساس و درک بهتری خواهند داشت.

۲. دیگر احتیاجی به ساخت مدل های معماری در مقیاس کوچک تر ندارید و در زمان شما صرفه جویی خواهد شد.

۳. مدل هایی که با استفاده از پرینت سه بعدی تهیه کرده اید کیفیت فوق العاده ای خواهند داشت و کوچک‌ترین جزئیات در آن ها مشهود خواهد بود. شاید در گذشته حجم های ساخته شده توسط خدمات پرینت سه بعدی از کیفیت چندان مطلوبی برخوردار نبودند، ولی امروزه دستگاه های پرینت سه بعدی خیلی پیشرفته کرده اند و سطوح کاملاً صاف و با رعایت جزئیات پرینت خواهند شد.

۴- طراحی مجدد،‌ استفاده مجدد و همچنین پرینت مجدد طراحی های معماری شما بسیار آسان تر خواهند بود. به راحتی می توانید درطرح خود تغییری ایجاد کرده و مجدد آن را پرینت کنید.

کاربرد پرینت سه بعدی در معماری

کاربرد پرینت سه بعدی در علم مهندسی

علم مهندسی همیشه مستلزم طراحی های جدید است. خدمات پرینت سه بعدی تا حد زیادی در این زمینه می توانند به شما کمک کنند. با استفاده از پرینت سه بعدی می توان طرح ها و نمونه های جدید را در مقیاسی کوچک تولید کرده، آن ها را مورد بررسی قرار داده و عیب و ایرادهای احتمالی را شناسایی کنید. مزیت اصلی پرینت سه بعدی در این موضوع آن است که تمام این مراحل را فقط در طی چند ساعت می توانید انجام دهید! حتی بخش های پیچیده و یا بخش های داخلی طرح همگی به راحتی در دسترس شما خواهند بود. روش های سنتی و قدیمی تر به هیچ عنوان چنین مزایایی نداشتند.

چرا از پرینت سه بعدی در علم مهندسی استفاده کنیم؟

  • با استفاده از پرینت سه بعدی روند تولید از چند ماه به چند روز کاهش پیدا خواهد کرد.
  • شما به راحتی خواهید بود ایده های جدید را به سرعت آزمایش کنید. در گذشته طراحی محصولات جدید و تولید نمونه های آزمایشی هزینه بسیار بالایی داشت.
  • در صورت ایجاد تغییر در مدل و یا ایده، تنها در عرض چند ساعت می توانید آن را خرج کمترین هزینه اعمال کنید.
  • سخت سخت ترین بخش های طراحی شده و پیچیده ترین طراحی ها هم به راحتی قابل تولید و پرینت خواهند بود.
  • با استفاده از خدمات پرینت سه بعدی قادر خواهید بود تا پیش از شروع به کار تولید نمونه های اولیه و آزمایشی، در ابتدا طرح خود را تصویب کنید.
  • قطعات تولید شده را آسان تر می توان مورد بررسی و مطالعه قرار داد. چراکه از ماهیت طراحی صرف خارج شده و دارای شکل فیزیکی خواهند شد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *