مولد فلو
مولد فلو

نرم افزار مولد فلو

تاریخچه

مولد فلو (Moldflow) یک نرم افزار شبیه سازی است که توسط شرکت اوتودسک (Autodesk) طراحی و ساخته شده است. کاربری اصلی این نرم افزار به منظور کنترل و بررسی تزریق پلاستیک در قالب سازی است. به عبارت دیگر، این نرم افزار فرآیند تزریق پلاستیک در قالب سازی را به صورت کامپیوتری شبیه سازی می کند و بنابراین کیفیت و دقت ساخت بسیار بالاتری نیز خواهد داشت. این کیفیت بالا از طریق راه های مختلفی حاصل خواهد شد که در ادامة مقاله به آن ها می پردازیم.  نرم افزار مولد فلو در سال ۱۹۷۸ در شهر ملبورن استرالیا و توسط شرکت کولین آستین (Colin Austin) طراحی شده و در سال ۲۰۰۸، نرم افزار توسط شرکت اوتودست به قیمت ۲۹۷ میلیون دلار خریداری شد.

 

معرفی نرم افزار مولد فلو

نرم افزار شبیه ساز قالب سازی با استفاده از تزریق پلاستیک محصولی است که در سراسر دنیا بیشترین میزان استفاده و همچنین حرفه ای ترین امکانات را دارد. مولد فلو را می توان حرفه ای ترین نرم افزار در عرصه قالب سازی تزریق پلاستیک دانست. امروزه هزاران کارگاه و کارخانه از این نرم افزار استفاده می کنند و میلیون ها بررسی و آزمایش را با استفاده از شبیه سازی های مولد فلو انجام داده اند. به صورت کلی، از نرم افزار مولد فلو جهت بررسی طرح های قالب، بیش از شروع فرآیند قالب سازی با استفاده از تزریق پلاستیک استفاده می شود. با استفاده از این بررسی و شبیه سازی ها، عیب و ایرادات احتمالی قالب مشخص می شود.

از نرم افزار مولد فلو برای انجام هر کاربردی استفاده نمی شود. این برنامه بر اساس ویژگی های هندسی قالب و همچنین نیازهای مقاومت و استقامت آن، پیشنهاداتی را در راستی بهبود طراحی قالب ارائه می کند. مهندسان فعال در عرصه قالب سازی و تزریق پلاستیک از این نرم افزار و یا نمونه های مشابه آن جهت بررسی طراحی قالب در محیطی واقعی و سه بعدی استفاده می کنند تا بهترین و ارزشمندترین نتایج را به دست بیاورند.

تحلیل با مولد فلو
تحلیل با مولد فلو

 

نرم افزار مولد فلو چه کاری انجام می دهد؟

مولد فلو در واقع شامل ۲ نرم افزار جداگانه می شود. نرم افزار اول Moldflow Adviser نام دارد که راهنمایی و بازخوردهایی جهت طراحی بخش های استاندارد قالب را به شما ارائه می کند. نرم افزار دوم Moldflow Insight نام دارد که نتایج قطعی برای جریان قالب سازی، طراحی، خنک سازی و همینطور فرآیند های پیچیده مدل سازی را به شما ارائه می کند. علاوه بر این، نرم افزار مولد فلو شامل برخی نرم افزارهای جانبی و کوچک تر می شود. در این میان می توان به نرم افزارهای Moldflow Design، Moldflow CAD Doctor، Moldflow Magics STL Expert و Moldflow Structural Alliance اشاره کرد که در راستای نرم افزارهای اصلی کار می کنند.

نرم افزار مولد فلو را می توان عنصری حیاتی در پروژه و فرآیند های قالب سازی تزریقی دانست. قبل از شروع عملی قالب سازی، شرکت ها از این نرم افزار استفاده می کنند تا قالب طراحی و پیشنهاد شده را مورد بررسی قرار دهند. نتایج این تحلیل به آن ها اطلاع خواهد داد که چگونه قالب به یکسان ترین و قوی ترین حالت ممکن ساخته و طراحی شود. به عبارت دیگر، قالب ها در ابتدا توسط شرکت ها و یا مشتری طراحی می شوند. طراحی این قالب ها سپس وارد نرم افزار مولد فلو می شود تا پردازش های اضافه روی آن ها انجام شده و تغییراتی روی قالب طراحی شده انجام شود تا نتیجة نهایی بیشترین کیفیت، قدرت و استقامت را داشته باشد. این بررسی ها شامل موارد مختلفی می شود، برای مثال می توان به دمای ذوب، فشار قابل تحمل، زمان مورد نیاز برای ساخت و … اشاره کرد. در واقع، این نرم افزار به طراحان و قالب سازان کمک می کند تا تمامی این موارد را قبل از ساخت واقعی قالب مورد بررسی قرار دهند. در صورت عدم استفاده از این نرم افزار و یا نرم افزارهای مشابه، تولیدکنندگان باید در ابتدا مدل را طراحی کرده، چند نمونه آزمایشی از آن بسازند و سپس تمامی موارد را روی این مدل آزمایشی امتحان کنند که این فرآیند بسیار زمان و هزینه بر خواهد بود. بنابراین، استفاده از این نرم افزار این امکان را به تولید کنندگان می دهد تا عیب و ایرادات قالب مورد نظر را در کمترین زمان ممکن و با صرف کمترین هزینه شناسایی کنند.

 

برخی از ویژگی های نرم افزار مولد فلو

این نرم افزار ویژگی های بسیار متعددی دارد. بررسی و نقد کامل ویژگی های مجموعه مولد فلو خارج از حوصلة این مقاله است، با این حال در ادامه به معرفی بخشی از مهم ترین ویژگی ها و مزایای کلی استفاده از این بستة نرم افزاری خواهیم پرداخت.

    • تکنولوژی دو دامنه: یکی مورد یکی از بهترین ویژگی های برنامة مولد فلو است. با استفاده از این ویژگی قادر خواهید بود تا مدل قالب خود را به صورت مستقیم مورد بررسی قرار دهید و دیگر احتیاجی به فرآیند زمان بر و هزینه بر ساخت نمونه های اولیه برای مدل نداشته باشید. ساخت نمونه های آزمایشی با توجه به پیچیدگی و یا اندازة قالب ممکن است از چند ساعت، تا چند روز و یا حتی چند هفته به طول بینجامد.

 

    • راهکارهای ۳ بعدی واقعی: در گذشته، بررسی همه جانبه قالب های طراحی شده تنها در یک صورت امکان پذیر بود و آن هم ساخت نمونه های آزمایشی بوده است. ساخت قالب هایی آزمایشی که تمام جزئیات به خوبی در آن ها لحاظ شده باشد، فرآیندی طاقت فرسا است. نکته دیگر آن است که در صورت وجود و کشف هرگونه عیب و ایرادی، این ایرادات باید برطرف شده و قالب جدیدی با این مختصات طراحی شوند. نرم افزار مولد فلو امکان بررسی کاملاً ۳ بعدی قالب را به کارشناسان می دهد. در این بررسی شما خواهید بود تا تمام جزئیات مدل و حتی زوایای داخلی آن را به خوبی بررسی کنید.

 

    • راهکارهای مختلف: قالب سازی تزریق پلاستیک با استفاده از روش های مختلف و متنوعی انجام می شود و این بستة نرم افزاری تمامی آن ها را پشتیبانی می کند. قابلیت در نظر گرفتن دما، فشار، نوع تزریق، وجود دستگاه های تزریق جانبی، تزریق فشرده و … همگی در این نرم افزار پشتیبانی می شوند.

 

    • راهکاری هایی مناسب تمام افراد، کارخانه و کارگاه ها: فرقی نمی کند که قصد استفاده از این نرم افزار را برای یک کارخانه و یا کارگاه، مجموعه ای بزرگ و یا کوچک، استفاده شخصی ساده و یا بسیار حرفه ای داشته باشید؛ چراکه در هر صورت راهکارهای ارائه شده توسط مولد فلو مناسب برای شما هم خواهند بود و ویژگی هایی را مخصوص کاربری شما در خود جای داده است. برای مثال، محصول MPA برای کسب و کارهای کوچک و افرادی مناسب است که به صورت نه‌چندان‌ حرفه‌ای به طراحی قالب ها می پردازند. با استفاده از این محصول می توانید طرح های ابتدایی و موقتی خود را بررسی و آزمایش کنید. از سوی دیگر، MPI را می توان محبوب ترین نرم افزار برای بررسی عمیق قالب ها در دنیا دانست. MPI از سوی دیگر جامع و پیشرفته ترین ابزار برای بررسی و بهبودبخشی قالب های طراحی شده است.

 

    • شبیه سازی محیط داخلی قالب: نرم افزار مولد فلو امکان شبیه سازی فرآیند ساخت داخلِ قالب را نیز در اختیار شما قرار خواهد داد. به عبارت دیگر، با استفاده از این نرم افزار قادر خواهید بود تا فرآیند تزریق به داخل قالب را شبیه سازی کنید و لحظات جمع شدن پلاستیک داخل قالب را به صورت مرحله به مرحله تحت نظر داشته باشید.

 

    • بررسی core shit: یکی دیگر از امکانات جالب و مفید نرم افزار مولد فلو، قابلیت بررسی core shit قالب است. Core shift عبارت است از جابجایی هسته که بر اثر ایجاد فشاری غیر مرتبط در طول زمان تزریق صورت گرفته باشد. اگر این حالت در طول مراحل مختلف تزریق به داخل قالب ایجاد شود، محصول نهایی عموماً معیوب می شود. یکی از متداول ترین ایراداتی که بر اثر core shift در محصولات ایجاد می شود، مربوط به کلفت شده دیواره های آن ها است.

 

    • آزمایشگاه پلاستیک مولد فلو: یکی از مهم ترین پیش نیازهای بررسی قالب ها و دریافت نتایجی دقیق و مفید، داشتن اطلاعاتی دقیق و صحیح در مورد مواد اولیه به کار رفته است. همانطور که می دانیم، از مولد فلو برای قالب های تزریق پلاستیک استفاده می شود و بنابراین مواد اولیه مورد بحث نیز طبعاً انواع پلاستیک ها خواهند بود. بیش از ۸ هزار نوع پلاستیک در درجه های مختلف در پایگاه داده های نرم افزار مولد فلو تعریف شده اند و اطلاعات آن ها کاملاً صحیح و معتبر است. بنابراین، در مقایسه با سایر رقبا، مولد فلو از این حیث کاملاً برتر بوده و هیچ رقیبی قادر نیست در حد و اندازه های این محصول اطلاعاتی را ارائه کند. بنابراین، وجود چنین پایگاه داده به شما این امکان را خواهد داد تا نتایج بسیار موثق تری را در مورد شبیه سازی های خود دریافت کنید.

 

  • مرکز مولد فلو برای پیشرفت های حرفه ای: یکی از متمایزترین ویژگی های مولد فلو، خدمات و پشتیبانی حرفه ای آن است. این بخش مجموعه ای کامل از منابع آموزشی و تمرینی را در اختیار کاربران قرار خواهد داد. کاربران قادر خواهند بود تا با استفاده از این منابع اطلاعات خود را در مورد موضوعات مختلف مرتبط با قالب سازی و تزریق پلاستیک افزایش دهند. این آموزش ها به شیوه های مختلفی ارائه می شوند. در این میان می توان به کلاس های آنلاین تحت وب، دوره های خودآموزی و خودخوانی و یا حتی روش های آموزش سنتی اشاره کرد.

 

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *