اسکن سه یعدی

اسکنرهای سه‌بعدی:

اسکنر سه‌بعدی: دستگاهی است که وظیفه اندازه گیری و ثبت ابعادی یک جسم را بصورت غیر تماسی و سه بعدی برعهده دارد. تجزیه و تحلیل مشخصات ابعادی اجسام مورد نظر و جمع‌آوری داده‌ها به‌صورت دیجیتال بر اساس شکل مشاهده شده (اسکن شده) صورت میپذیرد.

3-d-scanner
اسکنر سه بعدی

goscan3d_3d_scanner_casting

موارد این مشاهده و ثبت ابعادی از طریق ایجاد یک ابرنقطه از نمونه‌های هندسی از سطح یک موضوع و شبیه‌سازی مجازی آن جسم انجام می شود.

در گذشته متداول ترين نوع اندازه برداري از سطوح پيچيده که با روشها و وسايل دستي مثل کوليس يا زاويه سنج يا انحنا سنج (R سنج) ، قابل اندازه گيري نبودند استفاده از روش مکانیزه لمسی بود.

در این  روش CMM : coordinate measuring machine يک حسگر بر روي قطعه کار حرکت داده می شدو در اثر لمس نقاط گوناگون جسم مورد نظر و تماس سطوح و نقاط مورد نظر آن، خطوط یا انحنا هایی (Curves) در اطراف جسم ثبت مي گردید. سپس ثبت مشخصات ابعادی لمس شده ، در نرم افزارهای مدلسازي خود از اين خطوط صفحاتي (Surfaces) عبور داده و با اصلاح و بازسازي اين صفحات به شکل کلي قطعه کار برسد.

فرآیند مورد اشاره نیازمند صرف زمان بسیار زیاد بود و در مورد اندازه گیری اجسام و قطعات پيچيده ، یا محیط های اندازه گیری پیچیده تر از مطلوبیت های لازم برخوردار نبود.

اسکنرهاي سه بعدي به عنوان یک شیوه غیر لمسی ، فناوری جایگزین و برتری نسبت به شیوه های لمسی پیشین بوده اند. اسکنرهاي سه بعدي توسط تاباندن نور به نقاط بسيار زياد و مجاور هم بر روي سطح جسم و ثبت آنها به توده اي از نقاط کنار هم ميرسند که اين توده انباشته شده به ابرنقطه معروف است و محل عبور سطوحي است که شکل کلي مدل را دربر دارد.

Untitled

از طرفي بعلت دقت ابعادي فوق العاده بالاي اين نقاط که ممکن است تا دقت های ميکرونی، کوچکترين ناهمواري روي سطح قطعه نيز اسکن خواهد شد لذا خروجي نهايي دستگاه شامل يکسري نقاط اسکن شده اضافي و نقاطي که بيانگر برجستگيهاي يا فرورفتگهيا يا بريدگيهاي ناخواسته سطوح نازک است ميباشد که بايد اصلاح گردد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *